0

~~dij0d0hKan Di SyuRga~~

Bersumber dari Raja’ bin Umar An-Nakha’i, dia pernah bercerita:

“Dahulu di kota Kufah tinggallah seorang pemuda tampan rupawan yang tekun dan rajin beribadat, dan dia termasuk salah seorang ahli zuhud..

Suatu hari pemuda itu singgah di kalangan kaum An-Nakha’ dan di sana dia bertemu dengan seorang gadis yang cantik..

Sejak melihatnya pertama kali, dia pun jatuh hati dan tergila-gila oleh kecantikannya...
Demikian juga si gadis yang merasakan hal serupa sejak pertama melihat pemuda itu..
Si pemuda lalu mengutus seseorang untuk meminangnya, tetapi ternyata gadis tersebut telah dipertunangkan dengan putera bapa saudaranya..
Mendengar keterangan ayah si gadis itu, mereka berdua menahan beban cinta yang sangat berat..

Si gadis tadi kemudian mengutus seorang hambanya untuk menyampaikan sepucuk surat kepada pemuda tambatan hatinya:

“Aku tahu betapa engkau sangat mencintaiku, dan kerananya, betapa besar penderitaanku terhadap dirimu sekalipun cintaku tetap untukmu. Seandainya engkau berkenan, aku akan datang berkunjung ke rumahmu atau aku akan memberikan kemudahan kepadamu bila engkau mahu datang ke rumahku.”


Setelah membaca isi surat tersebut, si pemuda kacak itu pun berkata kepada utusan wanita pujaan hatinya,
“Kedua tawaran itu tidak ada satu pun yang kupilih! Sesungguhnya aku takut akan seksaan hari yang besar bila aku sampai derhaka kepada Tuhanku. Aku juga takut akan neraka yang api dan jilatannya tidak pernah surut dan padam.”

Pulanglah utusan kekasihnya itu dan dia pun menyampaikan segala yang disampaikan oleh pemuda itu..

Si gadis lalu berkata,
“Selamanya aku belum pernah menemui seorang yang zuhud dan selalu takut kepada Allah SWT seperti dia. Demi Allah, tidak seorang pun yang layak mendapatkan gelaran kemuliaan kecuali dia, sedangkan kebanyakan orang adalah munafik.”

Setelah berkata demikian, gadis itu lalu melepas segala urusan duniawinya serta membuang jauh-jauh segala sesuatu yang berkaitan dengan dunia..
Dia pun memakai pakaian dari tenunan kasar dan sejak itu tekun beribadat, sementara hatinya merana, badannya juga kurus oleh beban cintanya yang besar kepada pemuda yang dicintainya..
Dan kerinduannya yang mendalam menyelimuti sepanjang hidupnya hingga akhir hayatnya..

Setelah gadis itu meninggal dunia, sang pemuda sering pula berziarah ke makamnya. Pada suatu ketika dia bermimpi seakan-akan melihat kekasihnya dalam keadaan yang sangat menyenangkan.

Pemuda itu pun bertanya,
“Bagaimana keadaanmu dan apa yang kau dapatkan setelah berpisah denganku?”

Gadis kekasihnya itu menjawab dengan menyenandungkan untaian syair:

Kasih... cinta yang terindah adalah mencintaimu,
sebuah cinta yang membawa kepada kebajikan.
Cinta yang indah hingga angin syurga berasa malu burung syurga menjauh dan malaikat menutup pintu..

Mendengar penuturan kekasihnya itu, pemuda tersebut lalu bertanya kepadanya,
“Di mana engkau berada?”

Kekasihnya menjawab dengan melantunkan syair:

Aku berada dalam kenikmatan dan kehidupan yang tiada mungkin berakhir berada dalam syurga abadi yang dijaga oleh para malaikat yang tidak mungkin binasa yang akan menunggu ketibaanmu wahai kekasih


Pemuda itu kembali berkata kepada kekasihnya,
“Di sana aku mohon agar engkau selalu mengingatiku dan sebaliknya aku pun tidak dapat melupakanmu!”


“Dan demi Allah, aku juga tidak akan melupakan dirimu. Sungguh, aku telah memohon untukmu kepada Tuhanku juga Tuhanmu dengan kesungguhan hati, sehingga Allah berkenan memberikan pertolongan kepadaku!” jawab gadis kekasihnya itu..

Pemuda itu kembali berkata kepadanya,
“Bila aku dapat melihatmu kembali?”


“Tak lama lagi engkau akan datang menyusulku kemari,” jawab kekasihnya.

Tujuh hari sejak pemuda itu bermimpi bertemu dengan kekasihnya, ia meninggal dunia. Semoga Allah sentiasa mencurahkan kasih sayang-Nya kepada mereka berdua dan mempertemukannya kembali di syurga...

~~peTua iMAm SyAFie~~

nak badan yg kuat??

Makan daging
Memakai haruman
Kerap mandi
Berpakaian dari kapas
tak nak badan lemah??elakkan nie..

Banyak berkelamin
Selalu cemas
Banyak minum air ketika makan
Banyak makan bahan yang masam
nak mata yg tajam??

Duduk mengadap kiblat
Bercelak sebelum tidur
Memandang yang hijau
Berpakaian bersih
jangan buat kalau tak nak mata rOsak..
Memandang najis
Melihat orang dibunuh
Melihat kemaluan
Membelakangi kiblat

"mari beramal!slamat beramal!"


amalkan kalau nak pemikiran yg tajam..

Tidak banyak berbual kosong
Rajin bersugi (gosok gigi)
Bercakap dengan orang soleh
Bergaul dengan para ulama
0

~~DiA seOraNg peREmpUan~~

Dia yang diambil dari tulang rusuk..
Jika Tuhan mempersatukan dua orang yang berlawanan sifatnya, maka itu akan menjadi saling melengkapi.
Dialah penolongmu yang sepadan, bukan sparing partner yang sepadan..

Ketika pertandingan dimulai, dia tidak berhadapan denganmu untuk melawanmu, tetapi dia akan berada bersamamu untuk berjaga-jaga di belakang saat engkau berada di depan atau segera mengembalikan bola ketika bola itu terlewat olehmu, dialah yang akan menutupi kekuranganmu..



Dia ada untuk melengkapi yang tak ada dalam laki-laki : perasaan, emosi, kelemahlembutan, keluwesan, keindahan, kecantikan, rahim untuk melahirkan, mengurusi hal-hal sepele..


Sehingga ketika laki-laki tidak mengerti hal-hal itu, dialah yang akan menyelesaikan bagiannya..
Kau menjadi lebih kuat karena kehadirannya di sisimu..
Jika ada makhluk yang sangat bertolak belakang, kontras dengan lelaki, itulah perempuan..
Jika ada makhluk yang sanggup menaklukkan hati hanya dengan sebuah senyuman, itulah perempuan..

Ia tidak butuh argumentasi hebat dari seorang laki-laki..
Tetapi ia butuh jaminan rasa aman darinya karena ia ada untuk dilindungi..
Tidak hanya secara fisik tetapi juga emosi..

Ia tidak tertarik kepada fakta-fakta yang akurat, bahasa yang teliti dan logis yang bisa disampaikan secara detail dari seorang laki-laki,
tetapi yang ia butuhkan adalah perhatiannya, kata-kata yang lembut, ungkapan-ungkapan sayang yang sepele..
Namun baginya sangat berarti, membuatnya aman di dekatmu..
Di dalam kelembutannya di situlah terletak kekuatan dan ketahanan yang membuatnya bisa bertahan dalam situasi apapun..
Ia lembut bukan untuk diinjak, rumput yang lembut akan dinaungi oleh pohon yang kukuh dan rindang..
Jika lelaki berpikir tentang perasaan wanita, itu sepersekian dari hidupnya..
Tetapi jika perempuan berpikir tentang perasaan lelaki, itu akan menyita seluruh hidupnya..
Karena perempuan diciptakan dari tulang rusuk laki-laki, karena perempuan adalah bagian dari laki-laki..
Apa yang menjadi bagian dari hidupnya, akan menjadi bagian dari hidupmu..
Keluarganya akan menjadi keluarga barumu, keluargamu pun akan menjadi keluarganya juga.
Sekalipun ia jauh dari keluarganya, namun ikatan emosi kepada keluarganya tetap ada karena ia lahir dan dibesarkan di sana..
Karena mereka, ia menjadi seperti sekarang ini..

Perasaannya terhadap keluarganya, akan menjadi bagian dari perasaanmu juga..

Karena kau dan dia adalah satu..Dia adalah dirimu yang tak ada sebelumnya..

0

~~teKa TeKi haRuS jaWAb~~

j0m release tensi0n...musim2 exam ni k0t kan..

1- Binatang ape power Karate?

2- Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak?

3- Saya ade 3 kepala,4 tangan dan 5 kaki...siapa saye??

4- Apa dia 'Jauh di mata, dekat di hati'?

5- Nenek sape jalannya meloncat-loncat?

6- Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson?

7- Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?

8- Ape persamaan kain jemuran ngan telefon?

9- Knape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?

10- Gajah terbang dengan ape?

selamat mencube..hehe=D

kalau lebih 3 org jawab baru sy bgtau jawapan...boleh la anta jawapan kat c0mment 0r sh0utb0x..=)

hadiah: pahale bergande kalau abiskan puase 6..j0m3 sebelum syawal melabuhkan tirainye..=)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top