2

Differences




Riya’ :
-          Tunjuk kebaikan diri depan orang.
-          Contoh, balik rumah mertua tiba2 sembahyang sunat la, baca quran dll.

Sum’ah :
-          Tak tunjuk tapi perdengarkan kat orang.
-          Contoh, oh ngantuk sikit la hari ni, semalam saya bangun tahajjud, pastu baca quran 1 juzuk pulak.

‘Ujub :
-          Tak tunjuk, tak perdengarkan, tapi kagum ngan diri sendiri.
-          Contoh, eh aku boleh istighfar 3000x 1 malam ni, agak2 boleh jadi wali Allah ni, agak2 masuk syurga aku ni.

Nauzubillah dari semua tu.



2 comments:

akak said...

nauzubillah...
akak kan, klu solat kat surau, kat masjid, rajin je nak rawatib. klu kat rumah payah je. riak ke tu yeh? ampunkan aku, tuhan

dianakhairi said...

adik pun slalu mcm tu. tp kite buat sbb mcm snang je dan x byk ujian or gangguan mcm kt umah kot..huhu.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top